Wat is nou dat concept waar ik het steeds over heb?
De ‘ja’ hing in de lucht. Ik kon ‘m bijna pakken. En deze klant, die wilde ik zó graag! Ik kon haar zó goed helpen! Maar het bleef wel érg lang stil. En er kwam toch nog een vraag: “Maar… Wat héb ik dan aan het eind van het traject?”
Oef. Dacht ik toch dat ’t duidelijk was. Een goed concept natuurlijk. Dûh…
Laat nou juist dát niet zo duidelijk zijn geweest.
In mijn enthousiasme ga ik er altijd maar vanuit dat iedereen snapt wat ik bedoel. Terwijl het misschien best wat meer uitleg kan gebruiken. En omdat ik denk dat jullie, net als die klant (die na de uitleg overigens volmondig ja zei ????) ook weleens denken ‘waar hééft ze het nou over’, dacht ik, daar moet ik eens een stukje over schrijven.
Want wat is nou een concept?
En waarom heb je het nodig? En waarom heb je mij daarbij nodig?
Een concept is NIET je aanbod en de prijs. Die zijn onderdeel van je concept.
Heel simpel is een concept je plan, of je ontwerp, net wat je wilt.
Als het gaat om je bedrijf, dan zou je misschien denken dat het je ondernemingsplan is. Maar dat is weer iets anders. Wel ook weer onderdeel van je concept overigens, de strikt zakelijke kant van het verhaal.
Maar er is natuurlijk meer
Ik vergelijk het niet voor niets met koken en bakken. Als je het eindproduct ziet, lijkt het übersimpel. Maar alleen een schaal meel in de oven zetten, geeft je nog geen brood. Er is een hele lijst aan ingrediënten en handelingen nodig om een echt lekker brood uit je oven te toveren. Die hele lijst met ingrediënten, de temperatuur die ze hebben, de hoeveelheid, de volgorde waarin je ze bij elkaar doet, de tijd die je besteedt aan mengen en kneden, de tijd in de oven… Je resultaat is van al die dingen afhankelijk. Anders is het te droog, te hard, te zacht, smaakloos, te zout… Nou ja, je snapt ‘t.
En dat is exact hetzelfde met je concept
Het is de combinatie van de juiste ingrediënten in de juiste verhouding, naar jouw eigen idee en smaak. Als het kan, moet je ook nog behoorlijk precies weten wie jouw lievelingsklanten zijn en wat ze het allerlekkerst vinden, zodat ze het zéker weten willen.
Natuurlijk is het ook nog een kwestie van tijd. Goed beslag (of deeg) mag altijd even rusten, en daarna kneed je het weer opnieuw. Tussendoor kan je altijd testen of het al goed is.
De reden dat ik een concept neerzetten vergelijk met koken, is je nu vast duidelijk. Beide hebben tijd en aandacht nodig, en een beetje liefde. Of eigenlijk veel liefde, want hoe meer je er daarvan instopt, hoe meer je ervan terugkrijgt in de vorm van resultaat, voor jezelf en je klanten.
Kort gezegd: Je concept is wat je aanbiedt, aan wie en hoe
Je ingrediënten zijn jouw talent, waar jij het meest gelukkig van wordt, de klanten van wie je energie krijgt en de manier waarop jij (en zij) daar blij van wordt. En dat vormt jouw succesrecept.
In het Succesrecept-traject kijken we dan ook vooral naar jouzelf. Wat kan jij allemaal, wat wil je? Waar word jij het gelukkigst van? In welke vorm wil je dat doen? Voor wie wil je dat doen? En, misschien wel belangrijker, voor wie echt níet? Dat laatste klinkt misschien gek, maar als je door je communicatie en aanbod eruit filtert met wie je NIET wilt werken, dan blijven de allerleukste klanten bijna vanzelf over. Een kwestie van de juiste plek (nu: social media kanaal) en de juiste toon (jouw toon!).
Dat gieten we in een plan met duidelijke stappen, met jouw eigen sausje erover.
Alle volgende stappen volgen uit deze basis. Van je social media-plan tot je begroting en je ondernemingsplan. Alles start met jou, draait om jou.
Dûh denk jij nu… dat kan ik toch ook wel zelf!
Yep! Klopt. Dat kan je zelf.
Maar….
Jij denkt dat het in een paar maanden wel gefixt is.
Dat als je maar gewoon gaat doen, dat je er dan vanzelf wel komt.
Dat dat concept vanzelf wel ontstaat als je maar gewoon aan de gang blijft en je hart volgt.
En dan ga ik je toch echt even met je neus op de feiten drukken, want dat gaat niet gebeuren.
Waarom?
In je uppie verzuip je vaak in de waan van de dag. Je hebt je gewone werk, je gezin, sport, vrienden, familie… etcetera. Nieuwe plannen verzanden daar vaak in.
Niet gek natuurlijk, maar wel k*t als je nou eindelijk eens écht werk wilt maken van het bedrijf waar je van droomde. Het bedrijf wat er staat, is vaak nog niet het bedrijf wat je wilde of waar je van droomde. Het is gewoon een bij elkaar geraapt zooitje van alles wat je tot nu toe hebt geprobeerd. En er zit niet echt vaart in, dat voel je aan alles.
En dat is nou precies wat ik voor je kan doen
Met mij lukt het eindelijk wél! Ga je écht meters maken. Ik ben jouw stok achter de deur. Na vier maanden staat dat concept er écht. En of het nou iets compleet nieuws is, of the ‘new & improved’ versie van wat je al deed… Je kunt aan de slag. Met iets dat WEL voor je werkt.
Dus.
Als je écht verder wilt komen, ga dan niet in je uppie lopen klooien. De kans is gewoon groot dat je er dan na een jaar achter komt dat je nog geen streep verder bent.
Investeer je tijd en je geld wijs en laat mij je helpen. Ik beloof dat ’t gaaf is, dat je zó veel leert over jezelf en je bedrijf, dat je niet snapt hoe je het eerder allemaal hebt gedaan. Ga voor groei door het gaafste concept neer te zetten dat je ooit hebt kunnen bedenken!
Door een goed en stevig concept neer te zetten, schep je voor jezelf een basis waar je altijd op terug kunt vallen, zodat je:
– Exact weet wat je moet antwoorden als mensen vragen; wat doe jij nou eigenlijk?
– Een duidelijk plan hebt wat haalbaar is EN wat je resultaat oplevert
– Niet meer hoeft te twijfelen wat je nu weer moet doen om nieuwe klanten te vinden
– De klanten en opdrachten kunt kiezen die bij je passen
– Geen energie meer verliest aan klanten en opdrachten die niet bij je passen
– Werkt op de manier die bij jou past, op jouw voorwaarden
Zeg nou zelf, dat is toch wat je wilde toen je startte als ondernemer?
Denk jij dat je een (veel) steviger concept kan gebruiken? Reply dan op dit bericht, dan kijken we samen welk ingrediënt er nog mist in jouw succesrecept!
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?