Waarom ik suck in online marketing
Lang geleden studeerde ik Marketing & Communicatie. Nog vóór de computer zijn vaste plek in de wereld had veroverd. Mijn scriptie typte ik op een IBM-typemachine, waar je een papier indraaide; elke fout moest je met een corrector bewerken en overtypen en als je pech had, moest je het papier eruit halen om dat te doen en opnieuw beginnen. Als je bent opgegroeid met PC’s kan je je daar niets bij voorstellen, maar het was een factor om rekening mee te houden als je begon aan je scriptie. Ik deed dat trouwens ook nog naast mijn fulltime baan. Drukke tijd, zeg maar. Maar dat terzijde.
Er was een tijd vóór social media
Ik heb dus geleerd over marketing vóór social media, toen je het grote publiek bereikte door in de plaatselijke krant te adverteren en als je groter was, in een landelijke krant, of een tijdschrift. Creatievelingen gebruikten ook het prikbord in supermarkten, waar van alles en nog wat werd aangeboden. (Bestaan die nog trouwens? Ik vond ze gewéldig!) Of een getypte en gekopieerde
huis-aan-huis folder, die je dan zelf in de brievenbussen van bedrijven in de buurt gooide. Zo kwam je aan klanten als je wilde dat die van buiten je netwerk kwamen.
En jeetje, dat klinkt als 100 jaar geleden. In werkelijkheid heb ik het over, pakweg, 20/30 jaar geleden. Da’s best lang als je 20 bent, maar niet als je 50 bent ???? En als je het goed bekijkt, is de situatie zoals die nu is, nog veel jonger. 10 jaar misschien, hooguit.
Maar de ontwikkelingen zijn dus écht keihard gegaan en omdat ik andere dingen deed, was ik niet echt meegegroeid in die nieuwe digitale wereld. En natuurlijk blijft kennis bestaan, maar op sommige punten is die nu dus totaal waardeloos. De basis blijft hetzelfde, maar de mensen en de manier waarop ze informatie krijgen, zoeken, opnemen, zijn veranderd en niet zo’n beetje ook.
Ik had niet bepaald stilgestaan, maar dat stukje van mijn kennis wel
En zo moest ik constateren dat alles wat ik wist van marketing overboord moest gooien waar het ging om klanten vinden. Want die eens-in-de-week-advertentie in het plaatselijke sufferdje is nu minstens drie keer per week je snuffel laten zien op social media. En dan niet willekeurig, maar het kanaal waar je klanten zitten, op het tijdstip dat ze daar zitten, met de juiste info.
Je moet letten op je volgers, zijn dat wel de juiste? Zo niet, dan moet je ervan af, want die verkleinen de kans dat de échte volgers, die jouw klant kunnen worden, jouw posts zien.
Je posts moeten de perfecte mix zijn van entertainment en waardevolle informatie. En dan moet het ook nog een flinke mailinglijst opleveren, want daar begint het.
En, en, en….
En daarnaast moeten we dus ook nog ondernemen, verkopen, onze klanten geven waar ze voor betalen…
Nou ja. Lang verhaal kort
(Hoewel dat niet meer lukt nu, sorry), ik suck in online marketing. En dat is best even slikken voor miss ik-doe-het-zelf-want-dat-kan-ik-heus-wel. En ik dacht dat het best aardig ging, maar als een pro je vertelt hoeveel beter het kan, dan luister je daar naar.
Daarom ga ik een traject volgen bij Insta-juf Nicole Adelaars (shout out: Een topper én een lieverd!). Dus als je de komende tijd denkt, gut, wat is die Van der Linden goed bezig op Instagram, dan is dat dus omdat ik goed naar mijn juf luister. Dat deed ik altijd al, daarom ben ik waar ik ben ???? Be aware dus.
Ik suck dus in online marketing
Jij bent misschien wél heel goed in online marketing, maar minder goed in andere dingen. Blijf je dan aanmodderen, of schakel je professionele hulp in? Veel ondernemers wachten daar veel te lang mee. (Ik dus ook…) En dat is echt doodzonde! Want hoe eerder je ingrijpt, hoe minder er moet worden bijgestuurd en hoe sneller je dus weer op de rit bent.
Effe heel eerlijk…
Ben jij er ook zo een? Die veel te lang van alles zelf probeert, masterclasses volgt en online trainingen doet, om er alsnog achter te komen dat je het niet alleen kunt? En wat doe je dan?
Ik wil het graag weten. Misschien kunnen we van elkaar leren!
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?