Waarom ik hou van mijn plan
Toen ik een jaar of 9 was, begon ik samen met een vriendinnetje een winkeltje (in de garage van haar ouders) in allerlei spulletjes. De opbrengst zou naar Greenpeace gaan, want die dode zeehondjes, dat vonden we vreselijk. “Tweedehands Jas” van Kinderen voor Kinderen schalde uit openstaande garagedeur.
Ik schreef eigenhandig een plan:
Ik had het helemaal uitgedacht
Wat gingen we verkopen? Antwoord: Tweedehands spullen, maar ook zelfgemaakte dingen zoals kettingen, mobiles etc. Check.
Wie waren onze klanten? Antwoord: Voorbijgangers en buren. Check.
Hoe kwamen we aan klanten? Antwoord: Die plukken we van de straat. Ze gingen vast wel reageren op de keiharde muziek. Check.
De opbrengst min kosten (we moesten natuurlijk wel goed eten hè, ook dat zat er toen al in), zouden we storten op de rekening van Greenpeace. Check.
Bloedirritant vond ik het dat zij niet naar mijn plan keek. Vond ze niet nodig. Bwah!
Jaren later ging ik ‘voor echie’ ondernemen
Nog voor de inschrijving bij de KvK was mijn plan een feit. En ik kijk er regelmatig naar. Mijn plan is mijn houvast, mijn leidraad. Ik check het regelmatig om te kijken of ik nog on track ben, of dat ik misschien van richting moet verandereen of bijsturen. Onmisbaar voor succes in mijn ogen.
Niet dat ik het niet uit mijn hoofd ken trouwens, maar het zwart op wit te zien, maakt het officiëler, serieuzer. Maakt dat ik me aan mijn plan wil houden.
Maar het is niet in beton gegoten
Mijn plan is bijna een levend organisme. Zeker de laatste jaren is het tientallen keren bijgewerkt; jammer genoeg heb ik geen versies bijgehouden. Maar als je weet dat ik van VA naar business mentor ben gegroeid en van 1 naar 3 bedrijven, dan heb je een idee wat er allemaal is gebeurd.
Voor de laatste switch, van MarjoleinInschakelen naar De Conceptenbakkerij, heb ik alles overhoop gegooid. Eigenlijk helemaal opnieuw bedacht wat ik wilde gaan doen. Ik ben al een paar maanden operationeel, maar de website ging vorige week pas de lucht in. En nu valt alles écht samen.
Wat staat er in mijn plan?
Wat verkoop ik? Een kristalhelder plan aan ondernemers die daarmee eindelijk écht helder hebben wat zij moeten doen om hun business te laten slagen.
Aan wie verkoop ik dat? Aan ondernemers die meer omzet en makkelijker klanten willen maken en bereid zijn daarvoor een paar knopen door te hakken.
Gelukkig weet ik inmiddels ook hóe ik klanten kan benaderen zonder keiharde muziek en ze binnenhalen zonder te sleuren ????
Ik weet nu tegen wie ik praat, wat ik precies in de aanbieding heb en wat ik daarmee wil bereiken. Zonder plan had ik dat niet half zo helder gehad.
Kortom: ik houd van mijn plannetjes!
Wat is jouw plan?
En jij? Ben jij ook zo van de plannen? Of doe je gewoon wat goed voelt? En hoe gaat dat?
Wil je meer weten over wat een strak plan voor je doet? Check dan even bij me in via DM, dan krijg je een demo!
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?