Over aanbod zonder klanten. En hoe dat nog nog beter kan.
Toen ik in 2015 mijn maar half wakkere bedrijf weer tot leven wekte, wilde ik dat gaan doen als VA (virtual assistant). Gezegend als ik was met een groot netwerk van ondernemers, heb ik een aantal van hen mijn idee voorgelegd en daarbij hun visie op mijn aanbod gevraagd. Ik kreeg een hele berg informatie terug: Wat ze wel zagen zitten, wat niet, wat ze misten in mijn plannen en wat ze ervoor zouden willen betalen.
Als kers op de taart bedacht een van hen overigens ter plekke mijn bedrijfsnaam (MarjoleinInschakelen) én scoorde ik twee klanten. Daar was het me niet om te doen, maar lekker was het wel natuurlijk en ik leerde gelijk iets bij over marketing ????
Briljante plannen zijn lang niet altijd succesvol
In de loop van de jaren, en zeker nu ik samen met ondernemers hun concept ontwikkel en neerzet, valt me steeds meer op dat mijn aanpak bepaald niet gewoon is onder eenmanszaken, en zelfs wat grotere bedrijven laten dat stuk weleens zitten. En dat vind ik gek.
Want een idee kan nóg zo briljant en leuk lijken, als niemand het ziet zitten, heb je d’r nix aan.
En wat nóg gekker is: Dat wéten we allemaal.
En toch.
Toch smijten veel ondernemers hun aanbod gewoon de wereld in. Bedenken, uitwerken en hop, verkopen die handel.
Right.
Om dan te merken dat hun geniale idee lang niet altijd als zodanig wordt herkend. Wat meestal inhoudt dat ‘t (net) niet is waar volgers op zitten te wachten.
Tja…
Grote teleurstelling. Al dat werk voor niets. En het was zó geweldig!
Waarom wil niemand jouw aanbod?
Nou. Je hebt ’t ze niet gevraagd hè. Wat ze ervan vonden.
Niet dat dát dan de reden is dat ze het niet willen. Maar je wist dus ook niet of ze het wel zouden willen. En zij kunnen er natuurlijk niets aan doen dat jij iets anders verwachtte op basis van…. Ja, van wat eigenlijk?
Je eigen gevoel?
Invullen voor een ander is altijd een slecht idee
Want hoe goed je je doelgroep ook denkt te kennen, ze kunnen je zomaar verrassen. Wat dan ook best vaak gebeurt.
Je het dus zonder veel moeite kunnen voorkomen.
Even een paar gerichte vragen op je socials, via de mail of in je nieuwsbrief en voilá: Je hebt beeld!
Bijkomend voordeel: Je volgers voelen zich betrokken bij jou en dat maakt dat weer net wat makkelijker dat stapje zouden kunnen zetten naar van je kopen. Ik zeg ’t maar even.
Kijk. Ondernemen gaat natuurlijk vooral over wat JIJ wilt bereiken. En dan vooral hoe en op welke voorwaarden. Maar je klanten moeten wél warmlopen voor jouw aanbod. Anders zit je daar een beetje principieel te wezen zonder omzet. Dat hou je niet zo lang vol. Maar goed, dat wist je al.
Maar als je nu weet dat het je klant vooral gaat om het resultaat, om het probleem of de pijn die opgelost moet worden… Dan is het eigenlijk niet zo moeilijk. Het mooie is namelijk dat jouw idee zonder meer uitgevoerd kan worden, maar het hoe, dat moet je kneden rond de behoefte van je doelgroep.
Lastig? Yep.
Maar wil je nou omzet of niet?
Nou dan.
Niemand heeft beloofd dat het allemaal feest zou zijn hè!
Ondernemen is geweldig, maar je moet er wel wat voor doen.
Zelfs al die succesvolle ondernemers die moeiteloos lijken te verkopen, hebben daar in de meeste gevallen écht jarenlang voor moeten buffelen. Vallen en opstaan. En ja, ook zij hebben het weleens mis gehad. En daarvan geleerd.
Dus.
Tijd om jezelf bij elkaar te vegen en opnieuw te beginnen
Maar nu goed.
Nog meer fouten voorkomen? Download dan mijn mini-magazine over redenen waarom er geen klanten komen. Allemaal uit eigen ervaring of die van mijn klanten. Real life dus. Want ik hou er niet van het mooier te maken dan het is.
En oh ja: Je krijgt ook 5 tips om het beter te doen. Zo ben ik ook wel weer.
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?