Liefdesbrief aan de kaasboer
Toen ik in mijn dorp kwam wonen, was er een kaaswinkel op 5 minuten lopen. Heel fijn, want ik houd niet van supermarktkaas, maar wel van verse kaas in alle variaties en van elke afkomst. We kwamen er geregeld. Ze hadden verstand van kaas en we werden altijd gewoon goed geholpen. We hadden trouwens ook geen keus, want ze waren dus de enige.
Een paar jaar later kwam er een kaasboer zo’n beetje om de hoek en natuurlijk kon die rekenen op wat testbezoekjes. Jammer genoeg bleek de man geen verstand te hebben van kaas en echt geïnteresseerd leek hij niet in zijn klanten. Daarbij zag de winkel er treurig uit en waren we altijd de enige klanten. Na elke poging gingen we toch weer terug naar die andere winkel, waar ze wél wisten waar ze het over hadden. De nieuwe kaaswinkel was geen lang leven beschoren.
Een totaal andere aanpak
Maar toen. Toen werd de zaak overgenomen door mensen met échte liefde voor hun product én voor hun klanten. Met commercieel inzicht: Ze laten je proeven van een grote schaal voor hun deur. Of in de winkel, als je even niet weet wat te nemen. Ze brengen hun buren in de winkelstraat geregeld een proefplankje. Het assortiment is uitgebreid met ander lekkers waar de gemiddelde foodie graag even voor binnenloopt. Zo maak je van klanten al snel fans!
En zo werd deze winkel onderdeel van onze vaste routine. We overwegen niet eens meer om ergens anders heen te gaan voor alles wat zij verkopen en tjee… wat missen we ze in de vakantie! We zijn niet de enige trouwens, want het is er altijd druk. Ze zijn dan ook niet gewoon goed, maar écht te gek. En da’s een groot verschil!
En die andere kaasboer? Tja. Hij is er nog, zal ook best klanten hebben. Maar niet zoveel als deze!
Wil je ook liefdesverklaringen van je klanten?
Zo’n liefdesbrief hè, zoals ik over mijn favoriete kaasboer schrijf, dat wil jij toch ook lezen over jezelf, van jouw klanten?
Hoe je dat bereikt?
Door te doen wat je écht het allerleukst vindt, waar je retegoed in bent. En dat te doen op de manier die het beste bij je past. Alle randzaken over te laten aan anderen, die daar weer goed in zijn.
Focus op jouw allerlekkerste, gaafste product. En het dan niet gewoon goed doen, maar té gek! Net iets meer dan een ander. Dát is wat maakt dat klanten jou willen en niemand anders. Ook al hebben ze keuze zat.
Ik schreef trouwens een e-book over klanten. Waarom ze niet komen en hoe ze wél komen. Hebben? Type YES hieronder of via DM en ik stuur je de link.
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?