Wil je meer klanten of meer fans?
Vraag:
Heb je liever meer klanten of meer fans?
Op Instagram stelde ik mijn volgers dezelfde vraag. 75% antwoordde dat ze liever meer klanten hadden. Grote kans dat dit ook jouw antwoord is.
En dat is voer voor een blog! Want ik vroeg het niet zomaar.
Als ondernemer ben je altijd bezig met klanten. Klanten trekken, krijgen, houden…. Je wilt omzet maken. Je moet je tijd verdelen tussen wat je doet voor en met je klanten en wat je moet doen om dat te kunnen doen (snap je ‘m nog?). Klanten aantrekken en binnenhalen is best een ding voor de meeste ondernemers. Eenmaal binnen moet ze daar houden niet zo’n toer zijn, zou je denken.
Toch zijn we daar over het algemeen niet zo goed in. Zelfs grote bedrijven laten bestaande klanten maar een beetje zwemmen; en kleinere bedrijven zijn er meestal niet veel beter in. Als je binnen bent, is het uit met de liefde, lijkt wel. Terwijl het juist dié klanten zijn die je moet verwennen met aandacht en attenties.
Waarom?
- Omdat een blije klant een fan is. En een fan is meestal trouw, dus zal meer van je afnemen dan alleen het eerste product.
- Een bestaande klant houden is echt zó veel makkelijker dan een nieuwe maken.
- En: een fan zal helemaal uit zichzelf reclame voor jou maken! ‘Gratis’ nieuwe leads dus! Die ook nog eens echt lekker warm zijn, want daar heeft je fan voor gezorgd. Jij hoeft het alleen maar af te maken.
Daarom heb je dus liever fans dan klanten!
Fans zijn dus meestal al klant. En ze kunnen zorgen voor meer van die leukerds. En jij hoeft daar niets anders voor te doen dan te zorgen dat zich gehoord en begrepen voelen en attent te zijn (bijvoorbeeld een verjaardagskaartje, of een bloemetje bij een mijlpaal…). Zo simpel is het écht! Kost je amper wat en levert je mega veel op.
Er is trouwens ook nog een andere soort fan. De volger-fan. Die heeft nog niets bij je gekocht, om wat voor reden dan ook, maar vindt jou wel erg leuk en heeft vertrouwen in je en beveelt je ook aan bij anderen.
Bij deze fan heb je dubbele kansen. De volger-fan zou namelijk bést bij je willen kopen, maar er is een reden dat dit niet gebeurt. Aan jou de taak om dit uit te zoeken. Maak eens een praatje, geef een tip speciaal voor diegene. Zo wordt je fanbase nog wat steviger (lees: ze zullen nóg enthousiaster over je worden) en groeit de kans dat ook deze fans klant zullen worden.
Wie heeft het beter bekeken?
En je voelt ‘m al: zó krijg je dus meer klanten. Want dát willen we natuurlijk allemaal!
Op zich snap ik die 75% wel, die meer klanten wilde.
Maar die 25% die liever fans wilden, hebben het net wat beter bekeken in mijn optiek.
Wil jij ook meer klanten? Maak dan een goed begin en download hier mijn e-book.
Of meld je nog snel aan voor mijn workshop op donderdag 12 augustus van 11 – 12 uur. Kost je een uurtje van je tijd en 47 Euro (excl btw), maar dan ben je al een heel eind op weg! Aanmelden kan via marjolein@deconceptenbakkerij.nl of via een berichtje in DM.
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?