Kan jij kort en duidelijk vertellen wat je doet?
Op Instagram stelde ik vorige week de vraag “Kan jij kort en duidelijk vertellen wat je doet?”.
Conclusie: Nee.
Ja, sorry. Maar op een enkele uitzondering na, blijken jullie dat dus niet te kunnen.
Kort wel hoor, geen probleem. Maar duidelijk? Nah…
Kortom (pun intended): Er is werk aan de winkel.
Voor jullie dan hè.
Want kijk. Kort is fijn. Maar als het niet duidelijk is, dan raak je je doel niet. Of half. En ook uit een schampschot komt in de regel geen echte vangst. Je prooi mankepoot rustig verder. Dus die kan je vergeten.
Duidelijk moet het zijn. Recht in de roos. En het liefst ook nog met blijvende impact. Dat die klant na een paar maanden alsnog denkt “Oh ja! Dáár moest ik zijn!”.
Ik weet hoe lastig dat is
Ik heb het nu zelf wel gevonden, maar dat heeft best even geduurd. En mijn kortste omschrijving “Conceptenbakker”, is ook niet voor iedereen even duidelijk. Maar met de rest van de beschrijving vallen de puzzelstukjes op hun plek en weet de andere kant wat die aan me heeft.
En eigenlijk is het best makkelijk. Want ik benoem het resultaat: Van vaag idee naar lanceerklaar concept. En afhankelijk van de reactie plak ik daar nog achter “Ik maak voor en met ondernemers hun aanbod onweerstaanbaar”. Nou, daar ben je ook lekker snel mee klaar én het wordt begrepen. (Heb ik gecheckt ????).
Maar goed. Ik vroeg het dus aan jullie.
Wat er gebeurt?
Alles wordt uit de kast getrokken. Wat je allemaal kunt doen en hoe goed je daarin bent.
Maar resultaten? Nah… Verder dan ‘Jij hebt meer rust’, of ‘Jij kunt je richten op waar je goed in bent’.
Ja dûh… Daar word je voor ingehuurd hè. Zou raar zijn als dat niet lukte.
Dit is zo váág joh! Wat moet ik daar nou mee? Ik ben ondernemer: Ik wíl geen rust en ik dóe al waar ik goed in ben!
Wat ik dan wel wil? Concrete resultaten van werken met jou.
Weet je dat niet?
Dan schort er best wat aan je concept
Als dat klopt, kun je namelijk vertellen wat je doet, hoe je het doet en wat het resultaat is voor jouw klant.
Nou klinkt dit een beetje als preken in mijn eigen straatje. (En da’s niet zo gek, want dit is mijn bedrijf, dus ik mag dat.) Maar… Het is écht waar! Anders kon ik er mijn werk niet van maken hè.
Punt is, dat veel ondernemers beginnen met hun bedrijf zonder duidelijk plan of aanbod.
Dat je ondernemers helpt bij het ondernemen is leuk, maar dat doen er nogal veel. Ik noem niet alleen VA’s/PA’s, maar ook coaches, tekstschrijvers, online marketeers, social mediaspecialisten, boekhouders en ga zo maar door. Die ondernemers zien door de bomen het bos niet meer.
Wat halen ze bij wie?
Alles bij één partij is een dikke afrader. Je kunt gewoon nooit écht goed zijn in alles. Er zijn altijd dingen waar je een échte ster in bent. Mijn advies: Stick to that. Dat werkt!
En met dat laatste ben ik waar ik wil zijn.
Als je je richt op de dingen waar je écht goed in bent, waar je blij van wordt en waar je als geen ander toegevoegde waarde kunt bieden, is het veel makkelijker om te vertellen wat je doet.
(En als je meer bedrijven hebt die nogal ver uit elkaar liggen, zoals yours truly, dan heb je het alleen over de informatie die voor de persoon die het vraagt relevant is. Van de rest raken ze alleen maar in de war.)
En daarvoor, lieve lezer, heb je dus een concept nodig
Zonder concept geen helderheid.
Zonder helderheid geen klanten.
Zonder klanten geen omzet.
En zonder omzet, uiteindelijk, geen bedrijf.
Slecht plan, toch?
Dus.
Wil jij nu eindelijk gewoon eens duidelijk kunnen vertellen wat je doet en daar ook succes mee boeken?
Ga aan het werk met je concept. Zet dat glashelder neer. En geniet van het resultaat.
Dat noem ik een goed plan.
Ik help je met liefde, maar dat was al duidelijk denk ik
Kijken of de liefde wederzijds is?
Begin eens met een Boost Call van 30 minuten. Gratis. Resultaat? Weten waar je mee aan werk mag. En hoe.
Duidelijk. Toch?
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?