Blogs

Wekelijks een verse blog: Een smakelijke mix van hulp bij de groei van je bedrijf en jouw groei als ondernemer.

blog-het-is-jouw-pakkie-an

Jouw bedrijf, dus het is jouw pakkie an

Wij hebben een hond. Of nou ja, ik heb een hond. De andere helft van de familie vond het na 5 jaar hints en smekende vrouwenogen prima, maar het was mijn pakkie an. Inmiddels zijn ze dikke vrienden trouwens, en loopt man (noodgedwongen door mijn enkelproblemen) regelmatig met ‘m.
Chouffe heet ie trouwens. Naar het Belgische biertje ja. Vonden we leuk. Hij gaat met mij mee naar kantoor en dat vindt ie prima, zolang ik maar in de buurt ben. En ik vind het ook wel erg gezellig! Ook ’s avonds op de bank, als hij lekker tussen ons in kruipt. Ik hou ervan!

Een hond geeft verplichtingen

Anyway. Zo’n hond brengt nogal wat met zich mee. Zeker deze, die om te beginnen veel beweging nodig heeft. En of we er nou zin in hebben of niet, dat moet. Vier keer per dag, waarvan twee keer een uur. Hartstikke lekker als het niet regent of stormt, maar als wel, dan is het gewoon wat minder zeg maar. Het gekke is als je dan eenmaal loopt, dat het eigenlijk best lekker is! Ik kom altijd lekker fris thuis of op kantoor, waar dan weer warme koffie is en iedereen, inclusief mijn kantoorgenoten, vriendjes met Chouffe.
Er zijn bezoekjes aan de dierenarts die, naast dat ze bepaald niet gratis zijn, best inspannend zijn. Chouffe vindt het namelijk maar niets, zo’n vreemde die aan ‘m gaat zitten. En daar vecht hij tegen. Letterlijk. Er is de bank die nooit meer van ons is. Onze kleding die eigenlijk standaard ondergekwijld wordt. Maar boven alles is het heerlijk. Die bonk onhandige liefde die overal wil zijn waar wij zijn!

Al die nadelen wegen gewoon niet op tegen de voordelen. En dus is Chouffe er. Hopelijk nog lang.

Waar ik nou naartoe wil met dit verhaal?

Dûh… Naar je bedrijf natuurlijk. Ik wist zo gauw geen bruggetje. Of eigenlijk wel, maar dat was zó slecht…

Jij hebt misschien, net als ik, jaren en jaren gedroomd van je eigen bedrijf. Allerlei redenen gehad om het niet te doen. Tot de dag kwam dat je het gewoon deed en alle bezwaren die je vooraf had, best mee bleken te vallen.
Natuurlijk, er is de relatieve onzekerheid van inkomen, soms werk je meer uren dan je wist dat er in een week konden en nog voor minder dan ooit ook.
Maar boven alles is het heerlijk. Eigen baas zijn. Zelf bepalen voor en met wie je werkt. En hoe je werkt. In willekeurige volgorde.

Het is jouw pakkie an

Maar…. Het is jouw pakkie an. Er is hulp, maar uiteindelijk komt het op jou aan. Jij moet uiteindelijk de beslissingen nemen, jij moet het doen, elke dag weer.
Nou is het voordeel van een bedrijf ten opzichte van een hond dat je als je écht geen zin hebt, of liever wat anders doet, dat gewoon kán. Los van afspraken natuurlijk, maar da’s logisch. Maar normaal gesproken haal je die uren wel weer in; ’s avonds, of op een andere dag. Geen baas die in je nek hijgt dat het nú moet, zelfs als je weet dat het ook morgen kan.

Maar toch ga je vaak met je bedrijf om als een hond die niet kan wachten tot het uitkomt. Die altijd hetzelfde nodig heeft en altijd bij je is. Je duikt bovenop alles wat er langskomt, zonder echt te bedenken of dat wel is wat je kunt. Of wilt.
Maar zelfs een hond kan best even wachten, als ie maar weet dat hij écht straks aan de beurt is. En hetzelfde geldt voor je bedrijf. Zolang jij maar goed weet wat er moet gebeuren en wanneer.

-En let op, nu kom er wél een bruggetje!-

Veel ondernemers hebben helemaal geen plan

En daar zit ‘m de crux. Want heel veel ondernemers weten dat eigenlijk niet precies. Ze hebben namelijk geen plan.

Geen succesvol bedrijf zonder plan. Geen succesvolle, relaxte ondernemer zonder plan.
Je moet weten waar je voor staat, waar je heen wilt en hoe je daar wilt komen.
Kortom, je hebt een goed concept nodig. Dat maakt niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten duidelijk wat nou precies doet. En het maakt het makkelijker om op jouw voorwaarden te werken. Dus ook op jouw tijd.

Een concept dus

En dat is niet je ondernemingsplan. Hoewel dat wel een onderdeel is van het proces.
Maar je concept, dat is:

Wat doe je

Voor/met wie doe je het

Hoe doe je het

Op welke voorwaarden doe je het

En het wonderlijke is: Als je dit alles op een rijtje hebt, is ondernemen ineens veel overzichtelijker. Je weet namelijk in een oogopslag of iets bij je past, of de klant/opdrachtgever bij je past en of het binnen je voorwaarden past. En hoewel je als ondernemer de vrijheid hebt om af te wijken, maakt dit het wél makkelijker om ook eens nee te zeggen. En weet je hoeveel lucht het geeft om niet overal gelijk bovenop te moeten zitten van jezelf?

Gun jezelf een goed concept

Gun jezelf die lucht!
Gun jezelf dat plan.
Gun jezelf de luxe van een goed concept.

Je snapt natuurlijk, daar kan ik je bij helpen.
Eerst even proeven? Hoeft niet gelijk hoor, maar hoe eerder hoe beter ???? Hoewel ik ook niet gelijk overal bovenop spring, maar mijn mailbox wordt dagelijks bijgewerkt. Helemaal volgens plan!

 

chocolade-witte-rand

Reageren?

Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?

Of kun je er geen chocola van maken?

Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.

En?

dcb-icon-infobox-pollepel

Smaakt het? Lust je meer?

Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.

Lekker toch?

Wil jij elke 2 weken lekkere tips, nieuwe ingrediënten en nog veel meer?