
Is jouw plan genoeg ‘less is more’?
Ik hou heel erg van plannen maken, zowel privé als zakelijk. Ik vind het gewoon leuk om eerst de dingen uit te werken voor ik er ook daadwerkelijk mee aan de gang ga. Dat heeft als voordeel dat ik ook altijd een B-plan heb (oké, meestal dan…), wat De Man weer vreemd vindt: Die denkt dat ik ervan uitga dat het eerste plan niet goed gaat. Maar dat is niet zo. Ik bedenk een aantal scenario’s met bijbehorende oplossing, zodat er nix aan de hand is als dingen eens niet zo lopen als gedacht. Kwestie van overschakelen naar het B- of C-plan en de pret kan alsnog beginnen.
Ik ben flexibel, tot op zekere hoogte
In mijn bedrijf is dat anders. Mijn plannen zijn flexibel, in de zin van bijsturen en aanpassen en voor mijn klanten haal ik alles uit de kast.
Maar er zijn potentiële klanten die vinden dat mijn aanbod heel anders zou moeten zijn: als ik dit en dat verander, dán willen ze wel instappen. Maar die zoeken mij helemaal niet, die zijn duidelijk op zoek naar wat anders! En dat vertel ik ze dan ook.
Er zijn er die me blijven bombarderen met vragen, ook vragen waarvan de antwoorden écht alleen maar in mijn betaalde trajecten worden behandeld, maar geen klant worden. En omdat een van mijn eigen voorwaarden voor lekker ondernemen is dat ik niet ga sleuren aan klanten, houdt het daar op. Ik pak heus een zijweg als dat voor een klant even nodig is en als je er eenmaal bij bent, kan je me altijd appen of mailen met vragen of dilemma’s. Maar echt alleen maar dan. Het voelt gewoon niet goed om alles weg te geven om iemand binnen te halen.
En bovendien heb ik mijn concept om me aan vast te houden. Daarin heb ik beschreven wat ik wel én NIET doe, no matter what!
Wat ik in ieder geval zeker weet, is dat die overvrager nooit klant gaat worden. Die wil je alleen maar zoveel mogelijk uitwringen en net als je denkt dat ’t nu gaat gebeuren, hoor je nooit meer wat. (Je gaat ze steeds vroeger herkennen… en als je het goed geregeld hebt met jezelf, gebeurt het je nooit meer!)
Soms was ik wel wat té flexibel
Anyways, waar ik heen wil: net als ik ooit, ben jij waarschijnlijk weleens wat té flexibel in de hoop zo een klant binnen te halen. Ga je heftig over je grens en levert het weinig of nix op. Of je nou een aanbod op maat gaat verzinnen of maar blijft geven : een klant waar je zo aan moet sleuren, da’s NIET jouw klant en daar moet je dus geen energie aan verspillen. En dan ben je nog niet eens begonnen met samenwerken en dat is bij dit soort klanten helemaal een drama….
EN JE KUNT HET VOORKOMEN!
Als je een goed concept hebt gemaakt (je plan), kun je daarop terugvallen als er een lastige situatie met een klant langskomt. Dan wéét je waar die grens ligt en trap je eerder op de rem. Zonder plan is de kans groot dat je die grens steeds wat verder oprekt en zo steeds verder afdwaalt van wat je zo graag wilde doen, omdat je toch graag omzet wilt maken.
Ik zeg het maar even!
Less is more
Een goed concept is een stevige bodem om je bedrijf op te bouwen. En je kunt daar best wat ingrediënten aan toevoegen, maar: less is more! Niet voor niets zijn de lekkerste gerechten die met de minste ingrediënten.
Geldt dat ook al voor jouw bedrijf?
Zullen we eens kijken hoe we jouw bedrijf nóg smakelijker kunnen maken?
Is jouw bedrijf al genoeg less is more? DM me voor een gratis proeverij!
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?