Er is altijd meer dan je ziet
Wij zijn de trotse bezitters van een zeilboot. Oktober van elk jaar wordt ze (een jacht is altijd zij!) uit het water getakeld en hoog en droog op de kant gezet en in maart/april van het jaar erop doen we dat in omgekeerde volgorde. Of nou ja, dat laten we doen natuurlijk. Zelf met 4 ton plastic sjouwen beginnen we niet aan. Maar…
Daar hangt een fiks prijskaartje aan
Nou zou je denken: Boot op de kant, op slot en klaar; in het voorjaar andersom. Hoe simpel kan het zijn? Maar zo makkelijk kom je er niet vanaf. Ze moet worden afgetuigd (ja sorry, zo heet dat…). Zeilen eraf, alle lijnen opgeborgen en vastgezet zover nodig. Vervolgens gaat ze in met de speciale botenkraan op de kant. Dan moet ze winterklaar worden gemaakt. Antivries in de motor en de waterleidingen. Tot slot dekken we de ingang af, want zoals meer oudere dames heeft ze wat last van lekkage. De zeilen gaan naar de zeilmakerij voor een wasbeurt.
In het nieuwe jaar wordt ze netjes opgepoetst, te water gelaten, de motor krijgt onderhoud en de zeilen gaan er weer op.
Da’s nog meer dan je denkt hè!?
Dat is eigenlijk altijd zo. Zeker als je niet bekend bent met die wereld of het werk. En zo is het dus ook met je bedrijf.
Er is altijd meer dan je ziet
Iemand die niet bekend is met wat jij doet, heeft geen idee wat jij -of je klant- zoal moet doen voor het resultaat dat anderen wél zien! Maar omdat al dat werk wél deel uitmaakt van de waarde die jouw aanbod heeft, is het belangrijk dat je klanten snappen wat er moet gebeuren voor het is op het punt dat het zichtbaar wordt.
Neem nou mijn Conceptenbakkerij
Ik bied een traject aan waarmee een ondernemer samen met mij haar aanbod strak neerzet, klaar om te lanceren. Als je niet precies weet hoe dat tot stand komt, zou je kunnen denken dat we een simpele invuloefening doen en een ondernemingsplan schrijven. Terwijl dat ondernemingsplan maar een klein deel is van het hele proces.
Wat we wél doen?
We beginnen met de ondernemer zelf. Wie ben je zelf? Wat vind je het aller-, allergaafst om te doen van al die dingen die je kunt? Kunnen we daar een levensvatbaar aanbod uit bakken? En welke ingrediënten gebruiken we dan? Hoe gaan we het aanbieden zodat het helemaal bij jou en jouw klanten past? En wie zijn die klanten die van jouw aanbod gaan genieten?
Allemaal vragen die beantwoord worden in het Succesrecept-traject.
De uitkomsten van al deze vragen vormen, heel kort door de bocht, je concept. Feitelijk krijg je een heel nieuw bedrijf! En het duurt vier maanden om daar te komen. Maar dan heb je dus wel écht het allerlekkerste wat jij kunt brouwen. En dat wil je. Want zo worden je klanten hongerig naar jou en jou alleen.
Heel eerlijk: Had jij enig idee dat dít er allemaal inzat?
Misschien niet. En dat is niet gek, want ik vertel dat eigenlijk alleen maar in de 1-op-1-gesprekken die ik doe. Maar misschien is dat niet weten nou juist een drempel voor ondernemers die best zouden willen komen proeven in mijn keuken, maar dat niet doen omdat ze niet weten wat er precies op het menu staat. En tenzij je zo iemand bent als mijn man, die het liefst altijd het verrassingsmenu kiest, wil je eigenlijk in een vroeg stadium al weten waar je aan toe bent.
Datzelfde geldt natuurlijk voor jouw aanbod
Misschien missen jouw volgers nu nog iets wat ze direct over de streep trekt als ze het wel weten. Vraag ze eens wat ze over jou en je aanbod willen weten! Da’s de simpelste manier.
En ondanks mijn uitleg hierboven…
Wat zou jij nog willen weten over mij of (het aanbod van) De Conceptenbakkerij? Laat het me hieronder of in een DM weten!
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?