Durf jij te zeggen dat je de beste bent?
Toen ik zei dat ze gewoon echt de beste is in wat ze doet, keek ze ongemakkelijk. Het compliment landde niet eens, zo lastig vond ze het. Na wat doorvragen bleek dat ze zelf ook wel wist dat ze de beste was, maar ja, het dan ook zeggen, dat is toch arrogant?
Dat, lieve mensen, is waar we vanaf moeten.
Want hallo! Als je de beste bent, ben je de beste. Zo simpel is het. En als je dat niet durft te zeggen, hoe moeten je potentiële klanten dat dan weten? Want mond tot mondreclame is geweldig, maar reikt niet altijd in alle hoeken waar je het zou willen hebben. Jij zult echt de wereld moeten vertellen wat ze missen als ze jou er niet bij halen!
Je moet wel kunnen vertellen waar je mee bezig bent
Toen ik haar dat had uitgelegd, kwam de volgende ‘maar’: Hoe leg ik dan uit wat ik precies doe? Ik weet zelf heus wel wat ik doe, maar ik heb een A4 nodig om dat helemaal uit te leggen.
Tja. Da’s leuk schat, maar dat werkt niet hè!
Ik heb haar aan het werk gezet. Wat is het wat je doet? Wat is het resultaat? En dat alles in zo weinig mogelijk woorden. Scherp moet het, to the point, in goed Nederlands ????. En dat kun je best. Maar daarvoor moet je echt overtuigd zijn van jezelf. En het durven zeggen. En in een land waar we hebben geleerd dat gewoon doen echt goed genoeg is, is dat een dingetje.
Dus werk ik met mijn klanten ook aan het ‘accepteren’ van hun expertise. Ervoor staan. Dan ben ik bijna een coach (bijna hè!). Want daarmee staat of valt je succes. Echt!
Eerst moet het kwartje vallen
Maar dan. Als dat kwartje is gevallen.
Het mooiste is als ik erbij ben. Als ik het zie gebeuren. Een gezicht ziet oplichten. ‘Dát ben ik! Zó zit het!’
Dan gaat het stromen, ontstaat de flow bijna vanzelf. Rolt de ene na de andere tekst moeiteloos uit het toetsenbord.
En komen de klanten.
Durf jij te zeggen dat je de beste bent?
Want alleen als jij het zelf voelt, zelf gelooft en vertelt. Wat je doet, wat het ze oplevert. Alleen dan komen ze. Dan snappen ze wat ze al die tijd misten: Jou.
Niet dat je er niets meer voor hoeft te doen natuurlijk. Maar het gaat makkelijker, speelser. Omdat je overtuigd bent van je keus voor dat aanbod. En omdat je overtuigd bent dat jij bent wat jouw klanten nodig hebben. Dan geloven ze je.
Dat is toch waar je wilt zijn?
Moeilijk is het niet. Wel intensief: Keuzes maken, je mindf*cks de nek omdraaien, doelen stellen.
Kan niet? Pffff….
Kan je echt wel! Alles wat je moet doen is kiezen voor jezelf. En de eerste stap zetten: Boek een gratis kwartiertje bij de Vraag maar raak live morgen (dinsdag 24 november) tussen 9 en 13 uur, dan kan je me het hemd van het lijf vragen en ik help je op weg. Of boek direct een (al best intensieve) Boost Call van 30 minuten; ook al gratis.
Jouw keuze. Jouw bedrijf!
Just do it!
Reageren?
Wil je reageren op deze blog? Heb je een vraag?
Of kun je er geen chocola van maken?
Stuur me een e-mail! Dan beantwoord ik deze graag.
En?
Smaakt het? Lust je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief! Elke 2 weken verse content.
Lekker toch?